Analiza i interpretacja wiersza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej „Miłość”. Poznaj informacje o epoce międzywojnie i biografię poetki w Wikipedii.
tekst | interpretacja |
---|---|
Wciąż rozmyślasz. Uparcie i skrycie. Patrzysz w okno i smutek masz w oku… Przecież mnie kochasz nad życie? Sam mówiłeś przeszłego roku… |
Wiersz ma charakter miłosny i można go znaleźć w każdym portalu o tematyce romantycznej. Podmiot liryczny (kobieta) mówi do ukochanego. Uparcie i skrycie, intensywnie rozmyśla o życiu. Patrzy w okno i widać, że jest smutna. Być może czuje, iż jego – partnera – miłość wygasa czy wygasła. Prawdopodobnie on chce ją opuścić. Zakochana przypomina mu, że przecież kocha ją, mówił jej to, wyznawał rok wcześniej. |
Wciąż rozmyślasz. Uparcie i skrycie.
Edukacja domowa
Interpretacja
Dzięki poezji uczymy się nazywać świat, wzbogacając słownictwo i wrażliwość. Wyobraź sobie, że jesteś autorem tego wiersza i chcesz wyjaśnić kilka ważnych spraw. To będzie Twoje osobiste odczytanie ukrytych w tekście sensów.
- Używając pięciu zdań pojedynczych (z orzeczeniem czasownikowym) lub więcej, wyjaśnij: jaką ważną wiedzą chcesz się podzielić?
- Nazwij przedstawione doświadczenia, emocje i oceń czy mają pozytywny wpływ na człowieka?
- Które ze zdań, wersów (możesz zacytować) uważasz za najważniejsze i dlaczego?
- Napisz zdanie będące głównym przesłaniem całego wiersza. Przekształć je na slogan czy życiową maksymę, którą chętnie zapiszesz w swoim pamiętniku.
- Oceń, czy wiersz może się podobać? Uzasadnij stanowisko.
- Zobrazuj graficznie główną myśl za pomocą pracy plastycznej lub multimedialnej.
Budowa i gramatyka
Do czasów pojawienia się wiersza wolnego, utwory liryczne miały budowę regularną, rytmikę i rymy jak współczesne piosenki pop, rap, reggae i in. Nic w tym dziwnego, poezja pochodzi od pieśni i śpiewania.
- Określ gatunek liryki i wiersza.
- Zbadaj nastrój kolejnych części i całego dzieła.
- Wypisz pierwszy, trzeci, piąty wyraz z wiersza i określ, jakie to części mowy?
- Wypisz z wiersza pięć kolejnych orzeczeń czasownikowych i/lub złożonych. Z każdym ułóż po jednym zdaniu.
Budowa wiersza
Wiersz składa się z 4. wersów, kolejno 10-, 10-, 8- i 9-zgłoskowych. Posiada rymy żeńskie przeplatane: abab.
Największą wartością na świecie jest miłość, jedyny cel ludzkiego życia. Nie ma innego.
Do przemyślenia
Podmiot liryczny jest kobietą, która rozstaje się z ukochanym. On patrzy przez okno i jest smutny, co nie wróży niczego dobrego dla ich związku. To, że mówił jej o miłości w zeszłym roku lub rok wcześniej, świadczy o złych relacjach obojga. Partnerzy powinni mówić sobie częściej słowa wzmacniające ich związek. Teraz jednak on ze smutkiem patrzy w dal, bo uczucie, jakie żywił, chyba się wypaliło, skończyło? Ona próbuje jeszcze łagodzić sytuację, zależy jej na nim, aby nie odchodził. Być może to tylko chwilowy stan, być może…
Życiowe inspiracje
To jest wiersz o miłości, wskazuje na to sam tytuł. Jednak wydaje się, że dotyczy bardziej rozstania, czyli miłości „wypalonej”, zakończonej przez partnera. On nic nie mówi, nie odzywa się, ale jego ukochana coś przeczuwa, coś złego. Nie mówi do niego: „Zostań, przecież cię kocham”, tylko przypomina, że on wyznawał jej miłość, więc chyba szybko się „nie odkochał” – ona na to liczy? Jest trochę egoistką? Jeśli w związku dwojga ludzi tylko jedno wyznaje miłość, drugie milczy, nie potwierdza tego uczucia, to miłość może, ale nie musi, wypalić się, jak węgiel w piecu. Dlaczego minął rok od momentu, gdy wyznał jej miłość? Czy w ogóle rozmawiali o tym, co ich łączy?
Miłość potrzebuje ustnych zapewnień, a słowa wzmacniają związek. Kochający się ludzie powinni częściej wyznawać sobie miłość.
zeby utrzymac dziewczyne trzeba jej czesto mowic, ze sie ja kocha, ale chlopakowi tez trzeba. swojemu nie mowilam i dlatego odszedl do takiej, ktora co chwile go zapewnia, ze go kocha. tak mi powiedzial, gdy sie spotkalismy po kilku miesiacach. a przeciez skoro z nim bylam to logiczne, ze go kochalam. to niesprawiedliwe. gdyby tak mozna bylo cofnac czas… wciaz go kocham