Analiza i interpretacja wiersza Czesława Miłosza „Gdziekolwiek”. Poznaj informacje o epoce współczesności i biografię poety w Wikipedii.
tekst | interpretacja |
---|---|
Gdziekolwiek jestem, na jakimkolwiek miejscu na ziemi, ukrywam przed ludźmi przekonanie, że n i e j e s t e m s t ą d.Jakbym był posłany, żeby wchłonąć jak najwięcej barw, smaków, dźwięków, zapachów, doświadczyć wszystkiego, co jest udziałem człowieka, przemienić co doznane w czarodziejski rejestr i zanieść tam, skąd przyszedłem. |
Podmiot liryczny pojawia się tutaj w bardzo osobistym wyznaniu. Wiele podróżuje po świecie, zwiedza obce kraje i odkrywa świat.
Każdy człowiek pragnie doznań tego typu. To wspaniałe uczucie odkrywać nieznane do tej pory regiony i przestrzenie. Podmiotowi daje to ogromną satysfakcję. Mimo to nigdzie na ziemi nie czuje się zadowolony i szczęśliwy. Wszędzie czuje, iż „nie jest stąd” – czuje obcość, obojętność. Pragnie poznać wszystkie tajemnice świata po to, aby „wchłonąć” je i przekazać tym ludziom, których zna i kocha. Chce je zawieźć tam, „skąd przyszedł”. Barwy, dźwięki, smaki itd. to całkiem nowe wrażenia i doznanie dla poety. Jest nimi zafascynowany i jednocześnie czuje się obcy, bo jego serce bije gdzieś zupełnie indziej, w ojczyźnie, w domu rodzinnym, wśród bliskich. „Czarodziejski rejestr” to symbol poezji, marzeń, wyobraźni, pamięci, wszystkiego, co pozwala zapamiętać i zapisać wrażenia, emocje czy osobiste uczucia. |
…n i e j e s t e m s t ą d.
Edukacja domowa
Interpretacja
Dzięki poezji uczymy się nazywać świat, wzbogacając słownictwo i wrażliwość. Wyobraź sobie, że jesteś autorem tego wiersza i chcesz wyjaśnić kilka ważnych spraw. To będzie Twoje osobiste odczytanie ukrytych w tekście sensów.
- Używając pięciu zdań pojedynczych (z orzeczeniem czasownikowym) lub więcej, wyjaśnij: jaką ważną wiedzą chcesz się podzielić?
- Nazwij przedstawione doświadczenia, emocje i oceń czy mają pozytywny wpływ na człowieka?
- Które ze zdań, wersów (możesz zacytować) uważasz za najważniejsze i dlaczego?
- Napisz zdanie będące głównym przesłaniem całego wiersza. Przekształć je na slogan czy życiową maksymę, którą chętnie zapiszesz w swoim pamiętniku.
- Oceń, czy wiersz może się podobać? Uzasadnij stanowisko.
- Zobrazuj graficznie główną myśl za pomocą pracy plastycznej lub multimedialnej.
Budowa i gramatyka
Do czasów pojawienia się wiersza wolnego, utwory liryczne miały budowę regularną, rytmikę i rymy jak współczesne piosenki pop, rap, reggae i in. Nic w tym dziwnego, poezja pochodzi od pieśni i śpiewania.
- Określ gatunek liryki i wiersza.
- Zbadaj nastrój kolejnych części i całego dzieła.
- Wypisz pierwszy, trzeci, piąty wyraz z wiersza i określ, jakie to części mowy?
- Wypisz z wiersza pięć kolejnych orzeczeń czasownikowych i/lub złożonych. Z każdym ułóż po jednym zdaniu.
Do przemyślenia
Gdziekolwiek to wiersz o tęsknocie. Gdziekolwiek to przysłówek nieokreślony, nie wskazuje on konkretnego miejsca na mapie lub w przestrzeni. Użycie go podkreśla tutaj emocje, prawdopodobnie nostalgię, tęsknotę za własnym miejscem na ziemi. Miliony ludzi czują to samo, co podmiot liryczny tego krótkiego 9-wersowego dzieła. Są wśród nich emigranci, wędrowcy, podróżnicy, a nawet wczasowicze czy koloniści – każdy, kto opuszcza swój dom, rodzinę lub ojczyznę.
Wszędzie, gdzie postawi się nogę, na obcej ziemi, tam odbiera się dwa sprzeczne uczucia: radość z odkrywania świata, ale równocześnie im piękniejszy widzi się świat, tym mocniejsza rośnie chęć powrotu do ludzi bliskich, aby im o tym wspaniałym świecie opowiedzieć. Wiąże się to zjawisko z naturą ludzką a nazywamy je nostalgią. Najlepiej czujemy się w gronie najbliższych i to z nimi chcielibyśmy dzielić wszelkie radości, odkrycia im chcemy opowiadać wrażenia. Sam wyjazd i powrót nie ma takiego znaczenia, jeśli nie ma do kogo wracać i z kim podzielić się emocjami.