Analiza i interpretacja wiersza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej „Ogród”. Poznaj informacje o epoce międzywojnia i biografię poetki w Wikipedii.
tekst | interpretacja |
---|---|
Gdy wiosna zaświta, jest w ogrodzie raz ciemniej, raz jaśniej. Wciąż coś zakwita, przekwita. Wczoraj kwitło moje serce. Dziś jaśmin. |
Podmiot liryczny opisuje swój ogród. Wiosną wszystko w nim kwitnie. Jest raz ciemniej i jaśniej zależnie od pogody, deszczowej lub słonecznej. Poprzedniego dnia kwitło jej serce – przeżywała wielkie emocje i kochała. Tego dnia pachnie jaśmin. |
Wciąż coś zakwita, przekwita.
Edukacja domowa
Interpretacja
Dzięki poezji uczymy się nazywać świat, wzbogacając słownictwo i wrażliwość. Wyobraź sobie, że jesteś autorem tego wiersza i chcesz wyjaśnić kilka ważnych spraw. To będzie Twoje osobiste odczytanie ukrytych w tekście sensów.
- Używając pięciu zdań pojedynczych (z orzeczeniem czasownikowym) lub więcej, wyjaśnij: jaką ważną wiedzą chcesz się podzielić?
- Nazwij przedstawione doświadczenia, emocje i oceń czy mają pozytywny wpływ na człowieka?
- Które ze zdań, wersów (możesz zacytować) uważasz za najważniejsze i dlaczego?
- Napisz zdanie będące głównym przesłaniem całego wiersza. Przekształć je na slogan czy życiową maksymę, którą chętnie zapiszesz w swoim pamiętniku.
- Oceń, czy wiersz może się podobać? Uzasadnij stanowisko.
- Zobrazuj graficznie główną myśl za pomocą pracy plastycznej lub multimedialnej.
Budowa i gramatyka
Do czasów pojawienia się wiersza wolnego, utwory liryczne miały budowę regularną, rytmikę i rymy jak współczesne piosenki pop, rap, reggae i in. Nic w tym dziwnego, poezja pochodzi od pieśni i śpiewania.
- Określ gatunek liryki i wiersza.
- Zbadaj nastrój kolejnych części i całego dzieła.
- Wypisz pierwszy, trzeci, piąty wyraz z wiersza i określ, jakie to części mowy?
- Wypisz z wiersza pięć kolejnych orzeczeń czasownikowych i/lub złożonych. Z każdym ułóż po jednym zdaniu.
Budowa wiersza
To wiersz wolny składający się z 4. wersów.
Świat jest wielkim ogrodem miłości…
Życiowe inspiracje

Jest to wiersz o miłości i jej roli w życiu człowieka. Ogród można zinterpretować jako właśnie świat, w którym występują różne pory roku. Wiosną budzi się do życia cała roślinność. Określenie czasu: wczoraj, może oznaczać zimę, która właśnie się skończyła – aluzja do zakończenia okresu samotności (bycia niekochaną?). W tym wielkim ogrodzie życia wciąż coś zakwita (pojawia się uczucie) i coś przekwita (zanika miłość), zatem rodzi się i obumiera (kochamy i przestajemy kochać).
Wiosna jest miłością, jej symbolem i odwrotnie. Gdy człowiek kocha, wydaje się, jakby cały świat lub życie odradzało się na nowo. Zakochani patrzą inaczej na swój los, siebie, bliskich, na życie i z wielkim optymizmem oczekują kolejnych dni. Mają one przynieść pożądane zmiany, zbliżenie z osobą ukochaną i wspólną radość życia. Pojawienie się jaśminu (roślina z rodziny oliwkowatych) pozwala sądzić, iż w życiu podmiotu właśnie nadeszła tego typu wiosna.
Jaśmin pachnie mocno i w symbolice kwiatów oznacza oczekiwanie na miłość, słodkie uczucie i gotowość na tego rodzaju doznania. W Indiach jest to kwiat symbolizujący miłość właśnie, a w Chinach jest symbolem muzyki. W Polsce kwitnie w czerwcu… Z kolei rozkwit uczuć i miłość między ludźmi kojarzony bywa najczęściej z miesiącem majem. Generalnie jednak wszelkie nazwy i pory roku w wierszu kierują naszą uwagę na uczucia, bo nie jest to jedno uczucie, ale cały ogród…
