Analiza i interpretacja wiersza Ignacego Krasickiego „Malarze”. Poznaj informacje o epoce oświecenia i biografię poetki w Wikipedii.
tekst | interpretacja |
---|---|
Dwaj portretów malarze słynęli przed laty: Piotr dobry, a ubogi. Jan zły, a bogaty. Piotr malował wybornie, a głód go uciskał, Jan mało i źle robił, więcej jednak zyskał. Dlaczegoż los tak różny mieli ci malarze? Piotr malował podobne, Jan piękniejsze twarze. |
Było dwóch malarzy (portrecistów) Piotr i Jan. Piotr był dobrym malarzem, ale ubogim. Z kolei Jan malował gorzej, ale miał więcej pieniędzy. Piotr świetnie malował, ale cierpiał w nędzy i głodzie, Jan słabo malował, ale zarabiał więcej. Pytanie, dlaczego tak się działo? Bo Piotr malował ludzi takimi, jakimi są, a Jan ich upiększał. |
Piotr malował podobne, Jan piękniejsze twarze.
Edukacja domowa
Interpretacja
Dzięki poezji uczymy się nazywać świat, wzbogacając słownictwo i wrażliwość. Wyobraź sobie, że jesteś autorem tego wiersza i chcesz wyjaśnić kilka ważnych spraw. To będzie Twoje osobiste odczytanie ukrytych w tekście sensów.
- Używając pięciu zdań pojedynczych (z orzeczeniem czasownikowym) lub więcej, wyjaśnij: jaką ważną wiedzą chcesz się podzielić?
- Nazwij przedstawione doświadczenia, emocje i oceń czy mają pozytywny wpływ na człowieka?
- Które ze zdań, wersów (możesz zacytować) uważasz za najważniejsze i dlaczego?
- Napisz zdanie będące głównym przesłaniem całego wiersza. Przekształć je na slogan czy życiową maksymę, którą chętnie zapiszesz w swoim pamiętniku.
- Oceń, czy wiersz może się podobać? Uzasadnij stanowisko.
- Zobrazuj graficznie główną myśl za pomocą pracy plastycznej lub multimedialnej.
Budowa i gramatyka
Do czasów pojawienia się wiersza wolnego, utwory liryczne miały budowę regularną, rytmikę i rymy jak współczesne piosenki pop, rap, reggae i in. Nic w tym dziwnego, poezja pochodzi od pieśni i śpiewania.
- Określ gatunek liryki i wiersza.
- Zbadaj nastrój kolejnych części i całego dzieła.
- Wypisz pierwszy, trzeci, piąty wyraz z wiersza i określ, jakie to części mowy?
- Wypisz z wiersza pięć kolejnych orzeczeń czasownikowych i/lub złożonych. Z każdym ułóż po jednym zdaniu.
Czasami trzeba pójść na kompromis, aby nie umrzeć z głodu
Budowa wiersza
Bajka składa się z 6 wersów 13-zgłoskowych z rymami żeńskimi sąsiednimi.
Do przemyślenia

Morał z tej bajki wynika taki, że aby zarobić, czasami trzeba/można upiększyć rzeczywistość – w tym wypadku chodzi o malarzy. Współcześnie chodzimy do fotografa, w okresie oświecenia wzywano do siebie malarza, który portretował ludzi. Otrzymywał za to wynagrodzenie. W bajce Jan upiększał ludzi i to mu się opłaciło, gdyż zawsze chcemy wyglądać pięknie i podobać się sobie, a także innym. Piotr nie potrafił tak „oszukiwać”, dlatego cierpiał głód. Bajka uczy, że na próżności ludzkiej można nieźle zarobić. Próżnymi byli ludzie zamawiający obrazy upiększone.
Życiowe inspiracje
Czy uważasz, że któryś z nich był oszustem? Jan był oszustem? Przecież malowani przez niego ludzie byli zadowoleni i on był szczęśliwy. Zatem wszyscy zadowoleni i nie ma o czym mówić. To w takim razie portrety ludzi żyjących dawno temu przedstawiają prawdę czy też fałsz? Namalowani na nich ludzie, np. Twoi przodkowie, byli w rzeczywistości brzydsi?
Cóż, kogo to dzisiaj obchodzi, przecież pojęcie piękna i urody jest sprawą gustu. Gdy idziesz miastem, oglądasz swoje odbicie w wystawach sklepowych, to zatrzymujesz się później przy tych, w których Twoje odbicie jest najbardziej atrakcyjne. Czy to coś złego? Na pewno nie. Zatem w tej bajce nie chodzi o tego typu „niewinne oszustwo” – są jednak gorsze, gdy ktoś mówi jedno, a myśli drugie. Ta cecha ludzkiej natury nazywa się hipokryzją i jej z pewnością należy się wystrzegać. Nie wolno mówić kłamstw i półkłamstw, plotek i niestworzonych rzeczy, które ranią innych ludzi.