Analiza i interpretacja wiersza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej „Listy”. Poznaj informacje o epoce międzywojnie i biografię poetki w Wikipedii.
tekst | interpretacja |
---|---|
Pani traci już wszelką powagę: Czyha w bramie na listonosza! Patrzy smutno, uśmiechem go błaga jak ranny leżący na noszach. |
Podmiot liryczny wiersza zwraca się do bohaterki. Jest nią nieznana osobą, czytaj: każda/y nią może być. Widzimy ją w bramie czyhającą na listonosza. Nie interesuje jej jednak pan roznoszący pocztę, ale właśnie czeka na listy do siebie. Patrzy na listonosza błagalnym wzrokiem, aby przyniósł jej w końcu te upragnione dowody pamięci ludzi o niej.
Wygląda jak ranny leżący na noszach i czekający na operację lub też na korespondencję od rodziny, która być może podniesie go na duchu, rozświetli wydłużające się do nieskończoności godziny cierpienia i samotności. |
Dni tej pani bez listów toną, idą na dno w żalu bez granic… aż się dziwi zmartwiony listonosz: Ja bym tam napisał do pani… |
Bohaterka pragnie otrzymywać listy. Gdy ich nie dostaje, umiera z żalu. Bardzo jej zależy na nich. Listonosz, chciałby jej jakoś pomóc. Widząc jej cierpienie, pociesza ją, mówiąc, że gdyby czekała na list od niego, ona z pewnością napisałby do niej. |
Dni tej pani bez listów toną,
idą na dno w żalu bez granic…
Edukacja domowa
Interpretacja
Dzięki poezji uczymy się nazywać świat, wzbogacając słownictwo i wrażliwość. Wyobraź sobie, że jesteś autorem tego wiersza i chcesz wyjaśnić kilka ważnych spraw. To będzie Twoje osobiste odczytanie ukrytych w tekście sensów.
- Używając pięciu zdań pojedynczych (z orzeczeniem czasownikowym) lub więcej, wyjaśnij: jaką ważną wiedzą chcesz się podzielić?
- Nazwij przedstawione doświadczenia, emocje i oceń czy mają pozytywny wpływ na człowieka?
- Które ze zdań, wersów (możesz zacytować) uważasz za najważniejsze i dlaczego?
- Napisz zdanie będące głównym przesłaniem całego wiersza. Przekształć je na slogan czy życiową maksymę, którą chętnie zapiszesz w swoim pamiętniku.
- Oceń, czy wiersz może się podobać? Uzasadnij stanowisko.
- Zobrazuj graficznie główną myśl za pomocą pracy plastycznej lub multimedialnej.
Budowa i gramatyka
Do czasów pojawienia się wiersza wolnego, utwory liryczne miały budowę regularną, rytmikę i rymy jak współczesne piosenki pop, rap, reggae i in. Nic w tym dziwnego, poezja pochodzi od pieśni i śpiewania.
- Określ gatunek liryki i wiersza.
- Zbadaj nastrój kolejnych części i całego dzieła.
- Wypisz pierwszy, trzeci, piąty wyraz z wiersza i określ, jakie to części mowy?
- Wypisz z wiersza pięć kolejnych orzeczeń czasownikowych i/lub złożonych. Z każdym ułóż po jednym zdaniu.
Czekanie na wiadomość od ukochanej osoby to największe męczarnie na świecie.
Do przemyślenia
Jest to wiersz o tęsknocie, miłości, przyjaźni, samotności i żalu.
Wariant I: to wiersz o zakochanej dziewczynie, która rozstała się ze swoim chłopcem. Są od siebie oddaleni i tęsknią, a każdy list jest dla nich jak spotkanie. Dlatego też ona wybiega z domu w chwili, gdy spodziewa się listonosza. Za każdym razem niestety, listonosz nie ma dla niej listów. Trudno to sobie wyobrazić dzisiaj, bo mamy komórki i esemesujemy, dzwonimy, czatujemy na gg i rozmawiamy by Skype lub w innej formie, a jednak….
Wiele zakochanych osób czeka na współczesną odmianę dawnych listów, na e-maile, sygnał gg, zaproszenie do rozmowy konferencyjnej lub tym podobne spotkanie. Internet zagościł naprawdę w naszym życiu społecznym dopiero od 10 lat, tak na dobre, a przedtem ludzie korzystali z poczty i wysyłali do siebie piękne listy. Oczekujący na nie zakochani szczególnie cierpieli, biegając do skrzynki na listy pięć razy dziennie, chociaż listonosz przychodzi zawsze tylko raz…
Wariant II: to wiersz o pisarce, która właśnie wydała tomik wierszy. Spodziewa się, iż ludzie kupią go i zechcę napisać kilka słów do autorki, aby podzielić się z nią wrażeniami z lektury. Gdy piszę analizy tych wierszy, abyś mógł/mogła lepiej zrozumieć poezję, też czekam na komentarze typu: „Dziękuję za analizę tego wiersza, naprawdę pomógł mi…” lub coś podobnego. Mam jednak świadomość, że jesteś tutaj, czytasz to, ale wcale nie interesuje Cię wysiłek, jaki musiałem włożyć w napisanie tekstu. Przecież Internet jest darmowy i wszystko w nim jest za free, więc chyba wszelkie treści pojawiają się tam same z siebie…
W każdym razie miło jest dostać informację od czytelnika wiersza, powieści, artykułu, że ktoś go czytał i w jakiś sposób poczuł się lepiej, pełniej. Tak też i pani w wierszu poetki być może czeka na kilka słów od swoich czytelników.
Wariant III: pani jest matką pozostającą z dala od dzieci, które już dawno opuściły dom rodzinny. Mieszkają daleko od niej i odzywają się sporadycznie tylko. Czasami wysyłają listy do ukochanej matki. Nie wiedzą, że ona czeka na nie, bo są dla niej dowodem pamięci i miłości dzieci, wnuków, rodziny. Spotyka się codziennie z listonoszem, on w końcu pociesza ją, że napisałby do niej list, ale przecież ona nie czeka na list od niego. W każdym razie każdy list buduje w niej odwagę i radość potrzebną do przeżycia kolejnych dni, tygodni, miesięcy z dala od ukochanych.